AFRIKALOG #101 Hoe social is de business

“Een ongepaste vraag”, beet de topmanager van Philips me toe terwijl we van het podium afliepen. Het was op een conferentie over social business. De Philips-man vertelde hoe zijn bedrijf medische apparatuur leverde aan 169 ziekenhuizen in Tanzania en Zambia. De apparatuur voor operatiekamers, en echo- en röntgenapparaten werden deels betaald door de Afrikaanse overheden, deels door de Nederlandse. De multinational leert er dokters en verpleegkundigen hoe die apparaten te gebruiken. Ook traint Philips de technici die het materiaal moeten onderhouden.

Daarmee worden twee grote hobbels genomen in het verbeteren van medische zorg in Afrika. Als er al moderne apparatuur is, weet bijna niemand hoe de nieuwe mri-scan precies werkt. Of een half jaar na aanschaf houdt het apparaat ermee op. Die klassiekers onder de hulpblunders heeft Philips mooi ondervangen. Het niveau van medische zorg is volgens Philips sterk gestegen.

Met gepaste trots deelde de Philips-baas zijn praktijkvoorbeelden van maatschappelijk ondernemen. Tot ik vroeg hoeveel winst Philips op deze orders maakt.
“Dat kan ik niet zeggen.”
“Meer of minder dan op een in Nederland verkochte mri-scan?”  “Geen idee”, zei de manager.

De vraag in vijf varianten gesteld leverde bij de zakenman vijf maal een verwondering op alsof hem werd gevraagd naar het liefdesleven van de tijgerslak (gepassioneerd). Uiteindelijk was hij boos.

Na afloop kwam een oud-collega van de Philips-topman met een eenvoudig antwoord op mijn vraag. Deze medische apparatuur was deels betaald uit het ORET-potje voor ‘ontwikkelingsrelevante export’ van Buitenlandse Zaken. In projecten waar Nederland hulpgeld in stopt, mag een bedrijf maximaal 10 procent winst maken.

Als dat zo helder en simpel is, dan wakkert het zwijgen van de Philips-topman mijn ongerustheid aan. Staatssecretaris Ben Knapen zet in zijn nieuwe beleid flink wat kaarten op het Nederlandse bedrijfsleven. Dat moet een rol gaan spelen in het stimuleren van bedrijvigheid in Afrika. Nog los van het feit dat bedrijven niet per se bijdragen aan het stimuleren van economische groei elders, verliezen ondernemingen aan geloofwaardigheid als ze hun winst taboe verklaren. Wie moet straks bepalen hoe social de business is?

**

in Internationale Samenwerking juli 2011

 

Een gedachte over “AFRIKALOG #101 Hoe social is de business

  1. Social Business is in opkomst, en terecht, daar hoeft niemand zich voor te schamen. Moet wel transparant zijn en dus meer openheid dan een paar fotos van lachende kinderen zoals je nog steeds te veel ziet in de brochures van NGOs. Die hebben dan juist wat te verbegen, denk je dan, en vaak is dat ook zo! (helaas…)

    Medische apparatuur, of waterpompen, het gaat allemaal kapot en duurzaamheid is ver te zoeken. Dat gaat gelijk op voor de impact van deze projecten; pleisters plakken en lekker paracetamollen, dat wel, maar geen duurzame oplossingen.

    FairWater.org let hier scherp op en draagt ook alternatieven aan die wel duurzaam zijn met impact, zoals onze betrouwbare BluePump die meer dan 10 jaar meegaat met minimaal onderhoud.

    Nieuw FairWater.org project is de introductie van sani-gels in Africa ter vervanging van water waar geen of te weinig water is, ook interessant voor Philips!

    Zo zouden onze vrienden van Philips aan hun medische producten in Afrika tevens standaard sanitizers kunnen installeren en onderhouden. Het blijkt namelijk dat sani-gels veel efectiever en goedkoper zijn als handreiniging dan conventioneel handwassen!

    Hé, dat zou Philips dan eens moeten oppakken. Philips, innovatief en duurzaam, en ook nog eens praktisch en makes sense.

    en dan mag van mij die 10% wel worden verdiend.

    Paul van Beers
    FairWater.org

Reacties zijn gesloten.